preloder

Tiri-tiru tiru-tiru xim-puuum! ūüé∂ūüĆĶūüé∂ T’ha sonat al moment, eh?! Taral¬∑lejava l’overworld d’aquest hack del Doki Doki Panic que va treure Nintendo el 9 d’octubre de 1988!

Oh, espera. Que et pensaves que el SMB2 que coneixies estava pensat per ser la continuaci√≥ del sublim Super Mario Bros? Meeeec, error! Deixa d’estar pendent dels likes d’Instagram durant uns minutets i acompanya’m en aquest fant√†stic viatge on descobrirem com es va coure la segona part del joc m√©s popular de Nintendo (ara m’he posat una mica Toni).

You’re Beautiful and You’re Mine

El Super Mario Bros. 2 es va caracteritzar per ser radicalment diferent al seu predecessor. Va introduir conceptes com l’arrencar naps de terra per fotre-li pel cap als teus enemics, o ajupir-te molt i molt fort per agafar impuls i saltar com una cabra. Tamb√© arrencar una mala herba, trobar-te una poci√≥ que fa bombolletes que es converteix en una porta que et permet accedir a un m√≥n paral¬∑lel on hi ha bolets grans com un husky. Mad respect als developers per treballar completament drogats. Total, que √©s un joc ben fet, divertit, amb m√ļsica catchy. Si no recordo malament, √©s el primer joc original que vaig tenir en ma vida (a la NES cl√≤nica).

Per√≤, per qu√® aquest joc es sortia tant de la l√≠nia que vam veure al Mario 1, i tamb√© al posterior Mario 3? Com √©s que la princesa no est√† empresonada al castell d’en Bowser?! Espera que m’arremango.

Yume KŇćjŇć ’87

Al mar√ß de 1984 es va crear el concepte inicial del festival Yume Kojo. Els executius de Fuji TV van anar al carnaval de Rio de Janeiro. Els va agradar molt el que van veure, i per qu√® no, quan van tornar a Jap√≥, van tenir la idea de crear un event que recrees una experi√®ncia similar a un carnaval. Un event d’estiu a l’aire lliure tipus carnaval, per√≤ enfocat a exhibicions tecnol√≤giques i nous mitjans. Qu√® et pensaves, que em referia a una cosa com la festa major del teu poble? jejeje que s√≥n japonesos!

Al juny de 1985 van comen√ßar a preparar-ho tot: es van triar 400 persones de tot el m√≥n per aportar idees, somnis, imaginaci√≥… serien els “Imagination Engineers”. Al 1986 ja estaven treballant a foc a nivell preparar les instal¬∑lacions. Hi hauria 10 pavellons de tem√†tiques diferents.

La inauguraci√≥ seria el 18 de juliol de 1987, a Tokyo i a Osaka. Van promocionar tant l’event que jo encara no entenc com no tinc un joc de tovalloles a l’armari amb el logo de Yume Kojo. Fins i tot hi havia grups de m√ļsica fabricats per l’event! D’entre tot el que es va crear per a promocionar l’event, hi havia una fam√≠lia de personatges d’estil √†rab, la familia Imajin que serien convertits en posters, figures, gent disfressada dels mateixos, waifus…

“Despr√©s de l’event mateu-nos, sisplau”, van declarar a Fuji TV

Tamb√© es van vendre moltes m√†scares especials, basades en l’estil veneci√†, intentant representar el misteri, la moda i la joventut (no, no m’ho invento). Com veus, Fuji TV realment volia fer un festival que represent√©s tot el m√≥n. Probablement hi havia un stand on feien cal√ßotades i castells, per√≤ no n’he trobat documentaci√≥.

L’event va durar 44 dies, hi van anar m√©s de 5,5 milions de persones i s’hi van mostrar moltes tecnologies audiovisuals xaxis que van deixar a la gent bocabadada.

Si vols veure imatges de qu√® s’hi va mostrar, tira cap al minut 14 d’aquest v√≠deo, que casualment √©s en el que m’estic basant per escriure absolutament tot el que t’he dit fins ara ūüĎÄ

Per√≤ ara em centrar√© una mica en l’oldschoolgame del que venia a parlar.

El SMB2 original

Deixa que em centri un moment en el mercat japonès. Allà, al 1985, Nintendo va treure el conegudíssim Super Mario Bros original. No cal que afegeixi ni una sola paraula, ja saps de quin parlo. Doncs bé, només un any després, al 1986, van treure el Super Mario Bros. 2.

Jo veig això i em penso que és un bootleg estrany

Aquest joc tenia una dificultat infernal si la comparem amb la del SMB1. Hi havia bolets malignes que et mataven enlloc de donar-te vida, efectes climatol√≤gics, salts impossibles i un disseny de nivells quasi macabre. √Čs tan dif√≠cil com intentar avan√ßar a dues senyores grans per una vorera estreta. Apart d’aix√≤, els gr√†fics eren quasi iguals que al primer joc, i la m√ļsica era exactament la mateixa. En sabem moltes coses d’en Shigeru Miyamoto, i ara una m√©s: √©s molt gandul.

Bolet assass√≠ + salt que ja em dir√†s tu + n√ļvol dient “jeje aviam si et mors”

Super Mario Bros. 2 “USA”

El Mario que t’acabo de descriure no va sortir del Jap√≥, i a Europa/EUA ben poca gent el coneixia. Sembla que la ra√≥ principal per la que Nintendo va decidir no exportar-lo va ser, precisament, per la seva dificultat. El senyor Howard Phillips, game consultant que treballava a Nintendo of America decidint si els jocs eren suficientment divertits (de veritat, ho diu ell), va pensar que el SMB2 japon√®s seria una experi√®ncia frustrant i gens divertida per al public yanki. Tampoc va ajudar que la recepci√≥ del joc no fos gaire bona en general.

Cap al final de la campanya de m√†rqueting del Yume Kojo que he mencionat per all√† dalt, el 10 de juliol del 87, va sortir un videojoc coprodu√Įt per Nintendo (i Shigeru Miyamoto), anomenat “Yume Kojo: Doki Doki Panic”. Els protagonistes eren la fam√≠lia Imajin. En aquest joc queden ben representats els valors del festival: cultura internacional, imaginaci√≥, somnis, fantasia…

Lligant tot aix√≤ una mica, que t’estic marejant: Nintendo va adaptar el “Yume Kojo: Doki Doki Panic” per a convertir-lo en el Super Mario Bros. 2 que veuria la llum als Estats Units (i la resta del m√≥n). Amb l’excuseta de que tot passa al m√≥n dels somnis, el jugador no posa tan en dubte lo friki que √©s el joc. Que s√≠, al Mario 1 aixafaves tortugues i et foties per canyeries, per√≤ √©s que en aquest llences verdures a b√®sties transg√®nere (busca Birdo a la wikipedia) que escupen ous per la boca.

Diferències entre versions

Abans he dit que en Miyamoto √©s un gandul. √Čs mentida i una falta de respecte a aquest absolut geni. Aix√≠ que, per compensar, far√© una llisteta (basada completament en aquesta) de les difer√®ncies que podem trobar entre el Doki Doki Panic i el “nou” Super Mario Bros. 2:

Disseny dels personatges

El joc original est√† protagonitzat pels 4 membres de la fam√≠lia Imajin. Nintendo va haver de donar-li dur a la closca per, apart d’en Mario i en Luigi, afegir-hi dos personatges m√©s: en Toad i la princesa Toadstool.

Quin tros de cervell que deu tenir en Toad

Argument

Doki Doki Panic: es desenvolupa dins d’un llibre. Aquest llibre ens explica la hist√≤ria de la terra de Muu, on la qualitat dels somnis decidien la qualitat del temps del dia seg√ľent (s√≠, s√≠). Per aquest motiu, els ciutadans de Muu van inventar una m√†quina dels somnis, aix√≠ sempre podien tenir somnis bons. Un dia, un gripau mal√®vol va envair Muu i va convertir la m√†quina dels somnis en una m√†quina de malsons. El llibre va caure en mans d’una fam√≠lia √†rab. El seu animal de companyia, un mico, li dona el llibre als petits bessons Poki i Piki. Els bessons, molt entremaliats, arrenquen l’√ļltima p√†gina del llibre, permetent al gripau mal√®vol sortir del llibre i segrestar els petits bessons. El mico enxampa la resta de la fam√≠lia, Mama, Papa, el seu fill Imajin i la seva parella Lina, i entren tots al llibre a salvar els bessons.

 

Super Mario Bros. 2: en Mario es desperta d’un somni estrany on un gripau mal√®vol ha male√Įt a la gent de Subcon, i resulta que s’ha despertat al mateix m√≥n que el del somni. √íbviament l’objectiu aqu√≠ √©s petar-te el gripau perqu√® s’acabi la maledicci√≥.

Com veus no s’hi van esfor√ßar gaire, per√≤ tampoc se m’acudeix una altra manera de fer-ho sense tocar molt el joc original.

Pantalla de selecció de personatge

Al Doki Doki Panic ens trobem amb un men√ļ on pots triar i rejugar les pantalles que ja t’hagis passat (t√© funci√≥ de guardar partida). En canvi al Super Mario Bros. 2 simplement pots triar personatge cada vegada que et maten i seguir a la pantalla on t’havies quedat.

Més diferències?

No puc fer m√©s apartats en aquesta secci√≥ perqu√® realment els dos jocs s√≥n quasi pastats en quant a desenvolupament. Canvien uns quants sprites, la pantalla de bonus, la de t√≠tol, les d’ending… i ja est√†! Podr√≠em dir que in-game est√†s jugant al mateix joc amb una lleugera capa de maquillatge.

Si vols veure més detalls i petites diferències en algunes pantalles, et convido que visitis aquest enllaç on van molt al píxel.

Conclusió

Com has vist, el cas d’aquest joc va ser ben peculiar. Jo personalment no en sabia absolutament res del SMB2 japon√®s, quan era petit. Fins i tot quan el vaig jugar al Super Mario All-Stars de SNES (sota el nom “The Lost Levels”), no sabia que aquest fos el joc que els japonesos coneixien com a Super Mario Bros. 2. De fet em feia f√†stic de lo dif√≠cil que era i no el jugava mai, ni me’l vaig intentar passar. En canvi la versi√≥ USA/EUR, per diferent i estranya que fos, era m√©s entranyable i bonica. Tamb√© cal pensar que gr√†cies al Doki Doki Panic, la saga dels Mario t√© nous personatges que van fer la seva primera aparici√≥ al Mario 2 USA, com els bob-ombs, els Pokeys (cactus simp√†tics), o els Shy Guys.
A mi m’ha agradat molt conèixer la història del joc, i més sent un dels primers que vaig jugar a la meva infància. Espero que t’hagi agradat a tu també! Au, que vagi bé!

Fonts: aquesta, aquesta, aquesta, aquesta i aquesta!

Aplaudeixes?

Co-creador amb mun germ√† d'aquest antre que en diem web. M'agrada m√©s el concepte de jocs retro que jugar-los. A punta de pistola et triaria jocs de gesti√≥ com el Transport Tycoon. B√©, quasi qualsevol Tycoon. Si el web cau √©s responsabilitat meva, per√≤ no em podr√†s esbroncar perqu√® no podr√†s llegir aix√≤ ūüôā


Jon

Co-creador amb mun germà d'aquest antre que en diem web. M'agrada més el concepte de jocs retro que jugar-los. A punta de pistola et triaria jocs de gestió com el Transport Tycoon. Bé, quasi qualsevol Tycoon. Si el web cau és responsabilitat meva, però no em podràs esbroncar perquè no podràs llegir això :)

1 comentari

Xolutot · 6 de Setembre de 2019 a les 10:28

Wow ! Ni idea de tot aix√≤! Jo el vaig jugar uns cops a ca un cos√≠ meu. Em recorde de tot all√≤ super nou que em va semblar tant “revolucionari” de personatge triable i tal. Encara que els escenaris, s√≠ , no canviaven massa. Miyamoto gandul? Tampoc crec que massa. Un altre joc de Nintendo a la llista dels jocs que varen modificar a occident. Al Shattered Hand li pass√† una cosa similar. Molt bon article :)!

Vols deixar un comentari?

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada